Teatime - Reisverslag uit Yangshuo, China van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Teatime - Reisverslag uit Yangshuo, China van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Teatime

Door: Raoul en Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

16 September 2014 | China, Yangshuo

11 september
Ons plan voor vandaag was om naar de Yulong Xueshan te gaan, een bekende berg van 5596 meter hoog in de buurt van Lijiang. Bij de berg is een kabelbaan waarmee je tot 4506 meter omhoog kan en zelf vervolgens nog een stuk omhoog kan wandelen. Je zou er ook hele mooie gletsjers kunnen bewonderen. Het leek ons erg tof om dit allemaal te zien.
In de buurt van het hotel was een verzamelplaats van minibusjes, dus wij er naar toe gegaan, een prijs afgesproken om ons er naar toe te laten vervoeren en gaan met die banaan.
Na 3 kwartier rijden waren we in het natuurgebied rondom de berg. Schitterend gebied, maar helaas was de berg zelf in een dik pak wolken en mist gehuld.
Er waren ook nog een hoop andere mooie dingen te bezichtigen, dus geen paniek. Misschien konden we er later op de dag heen.
We pakten eerst de bus naar Yak Meadow, een grote vlakte op 3650 meter waar de bewoners hun jaks (is een rundersoort) laten grazen. Eenmaal afgezet met de bus moesten we nog 20 min. met een enigszins simpel kabelbaantje omhoog. Op de vlakte zelf hebben we een ronde gewandeld van circa 5 kilometer. In het begin even wennen met de ademhaling, want de lucht was behoorlijk ijl, zeker in combinatie met erg warm weer. Onderweg liepen we nog langs een Tibetaanse tempel en natuurlijk zagen we de jaks. Erg grote beesten met horens. Ze waren erg alert en volgden ons nauwgezet. Een van de grotere exemplaren ging helemaal blazen dus toch beetje opletten. Er was een pad van houten planken en een ballustrade. Op sommige plekken was er geen ballustrade, zodat de jaks het pad konden oversteken. Op andere plekken leek de ballustrade vervallen of verwoest. Misschien een keer een wilde jak? Er stonden her en der waarschuwingsborden om de jaks niet aan te raken, omdat ze je dan aanvallen. Ook was het verboden om te stampen. Verder een prachtig uitzicht over de bergen om ons heen. Ook zagen we een groep berggeiten. Die toen we te dichtbij kwamen binnen een paar seconden geruisloos in het struikgewas verdwenen. Vanaf de Meadow zou je ook een mooi uitzicht moeten hebben op de Yulong Xueshan, maar helaas waren er nog steeds wolken omheen.
Na een tijdje weer terug bij de kabelbaan. Raoul had, toen we bovenkwamen al een bbq zien staan met wat sateetjes erop, dus we konden niet eerder naar beneden gaan zonder eerst lekker te genieten van een paar sateetjes. Zelfs op zo'n hoogte staan ze die hier bakken!
Op de terugweg met de bus, onderweg uitgestapt bij de Blue Moon River en White Water River. Daar hebben we een heel stuk langs de rivier gelopen. Dat was erg mooi en de top van de berg kwam af en toe uit de wolken tevoorschijn. Hier vond Raoul een steen waar een goudadertje in lijkt te lopen. Hier kan Marvin wellicht uitsluitsel over geven.
Helaas liet het weer het niet toe om nog omhoog te gaan tot vlakbij de top van de berg. Het was prachtig weer, maar om de berg hingen toch steeds wolken en mist.
Maar we hebben genoten van al het andere moois om ons heen!

12 september
Vandaag even wat rustiger aan gedaan. We hadden namelijk veel gelopen de dag ervoor bij de Yulong Xueshan.
Dus eerst maar eens heerlijk uitgeslapen. Het hotel was trouwens echt op een heel mooi plekje. Net buiten de drukke stad op een rustige plaats. Met een heel knus binnenplaatsje in Chinese style.
‘s middags zijn we naar de Wangu Lou toren gelopen. Een toren op een heuvel in Lijiang vanwaar je mooi uitzicht op de stad zou hebben. Opvallend was wel dat wanneer we door de stad liepen, het heel erg druk was met toeristen, maar zodra we omhoog klommen de heuvel en de toren op, was er bijna geen toerist meer te bekennen. Het uitzicht was erg mooi. Van hieruit konden we de oude stad en nieuwe stad goed zien.
‘s Avonds bij een erg leuk en goed tentje gegeten: Lamu's House of Tibet. Een klein pandje waar op de eerste etage een klein restaurantje was. Het was een soort van huiskamer idee. De eigenaresse ging even later ook met haar gezin eten in dezelfde ruimte. Ze aten hotpot; heel leuk om iets te zien van hoe de chinese bevolking met elkaar eet.

13 september
In de omgeving van Lijiang kun je ook leuk fietsen (zoals eigenlijk wel op veel plekken in China), dus vandaag weer op de fiets gestapt.
10 km ten noorden van Lijiang ligt een oud dorpje Baisha en daar ziin we eerst naar toe gefietst. Daar waren een paar oude, maar wel vervallen tempels te bezichtigen. In het dorpje zelf woont de oude dr. Ho Shi Xiu. Deze dokter staat wereldwijd bekend als de kruidendokter die zijn kruiden uit de bergen uit de omgeving haalt. Zelfs koningin Maxima was een keer bij hem op bezoek geweest. We zijn even binnengestapt, want we waren wel nieuwsgierig naar deze man.
Hij liet allerlei krantenartikelen zien van over de hele wereld en praatte honderduit over van alles en nog wat. Een erg grappig en vriendelijk mannetje was het.
Ook maar gelijk geluncht in het dorpje. Anne-Marie dacht, laat ik een soepje nemen. Niet al te veel en te zwaar, want ze had geen grote trek.
Krijgen we daar toch een grote schaal soep, niet te geloven. We moesten er wel om lachen. Soep krijg je blijkbaar in iets andere verhoudingen dan in Nederland.
Op de terugweg naar Lijiang nog gestopt bij het dorpje Shuhe. Het zou een rustig oud dorpje moeten zijn, maar helaas viel dat een beetje tegen. Het was er erg toeristisch en het was ongeveer hetzelfde als Lijiang.
Maar ach, dat mocht de pret niet drukken, het was verder een leuke dag geweest!

14 en 15 september
Om 21:30 uur stapten we in de nachttrein van Lijiang naar Kunming. Het was heel druk en daarom gelukkig een groot station. Alles was goed aangegeven en ook de omroepen werden in het Engels gedaan. De rit duurde ruim 9 uur lang. We zaten in wagon 12 in een cabine met vier zachte bedden. Boven ons sliep een Chinees stel en wij lagen onder. We hadden precies genoeg ruimte. Het Chinese stel ging bijna direct slapen, dus lekker rustig. Raoul hoorde verderop iemand snurken, gelukkig zaten we niet bij hem/haar in de cabine. Voor de rest hoorde je af en toe wat treingeluiden en spoorwisselingen. Op bepaalde plekken werd de treinhoorn geblazen. Waarom mag Joost weten, want het was midden in de nacht.
Het is een prima vervoersmiddel als je heel goedkoop snel veel kilometers wil afleggen. Later spraken we Belg, die een wereldreis maakt van een jaar, hij was ook al een paar keer met de trein geweest, maar zonder vooraf te boeken. Dat heeft dan tot gevolg dat je niet op een bed slaapt, maar enkel een zitplek hebt...
We wisten niet precies hoe we zouden worden gewekt, dus voor de zekerheid allebei een wekker gezet. Dit was achteraf niet noodzakelijk, omdat we ongeveer 1,5 uur voor aankomst over de speakers natuurgeluiden en een Chinees fluitspel hoorden. Eerst heel zachtjes en later steeds harder. Was erg relaxed wakker worden. Zo'n nachttrein was een leuke ervaring, al hadden we allebei niet zo geweldig geslapen.

Van te voren hadden we een hostel in Kunming geboekt. Het was mogelijk om diezelfde dag nog te vliegen, maar dan hadden we ruim 6 uur moeten wachten op de vlucht. Helaas was het hostel niet ideaal en was er iets misgegaan met de boeking via booking.com (overigens al voor de tweede keer). Het was niet bekend dat we hadden geboekt. Ook hadden we bij de boeking aangegeven dat we eerder aan zouden komen. We waren dus al rond 8 uur 's ochtends bij het hostel, maar vanwege de checkout en cleaning konden we pas om 12:40 uur de kamer in. Om 12:40 uur bleek dat er maar 1 kamer vrij was. We hebben dus een paar uur moeten wachten. Geluk bij een ongeluk dat we in de tussentijd wel lekker konden ontbijten. Liefst hadden we natuurlijk direct de kamer ingegaan en kunnen opfrissen. We hebben de kamer eerst bekeken. De kamer rook een beetje vreemd en lag op de begane grond naast het terras. De jongedame aan de receptie gaf al direct aan dat het ofwel die kamer was of een ander hostel. In dat laatste hadden we helemaal geen zin na die lange treinreis. Het was gelukkig maar voor 1 nacht.
In de middag zijn we naar het Cuihu Park gewandeld. Na de parken die we al hebben gezien in eerste instantie niet indrukwekkend. Na wat te hebben rondgelopen bleek het alsnog best gezellig. Er waren veel groepjes ouderen die aan het kaarten waren of mahjong spelen. Ook de bamboebossen waren erg mooi en metershoog. De stammen waren ook erg dik. Verderop hoorden we allerlei gezang. Daar aangekomen bleek dat er een koor aan het oefenen was. Gaaf om te zien en te horen zo in de buitenlucht. We zagen ook veel kleine muziekgroepjes met traditionele instrumenten. Soms ook met een danseres.
Verder ook bij een theewinkeltje binnengestapt, want we zochten nog jasmijnthee. De man die ons hielp kon gelukkig een beetje Engels, dus we konden duidelijk maken waar we naar op zoek waren. Na wat rond gekeken te hebben liet hij ons wat thee proeven. Dat gebeurt dan op een speciale theetafel waarop volgens een bepaalde wijze de thee ingeschonken wordt. Heel leuk om zo verschillende theesoorten te proeven. Uiteindelijk met jasmijnthee en gedroogde rozenbolletjes de deur uit gegaan.
In de buurt van het park zagen we drie oude mannetjes vliegeren. Erg grappig om te zien. Ze hadden een soort molen (net als op een hengel) waarmee ze het touw konden vieren. De vliegers lieten ze erg hoog in de lucht. Ze deden helaas geen gevecht (om elkaars vlieger) in de lucht.

16 september
Vandaag een reisdagje. We hadden om 13.45 uur het vliegtuig naar Guilin. Na een vlucht van 1,5 uur moesten we nog 1:15 uur met de auto naar Yangshuo. We werden opgehaald door een driver van het hostel, dus dat was makkelijk.
Kort nadat we in de auto waren gestapt, zag je de prachtige typische bergen van deze omgeving al opdoemen. Echt schitterend!
We zitten in een hostel buiten de stad, in een rustige omgeving met prachtige natuur.
Het hostel wordt gerunt door een Chinees-Belgisch echtpaar. Ze hebben ook Belgisch bier, dus daar hebben we er 's avonds maar eens even eentje van gedronken! Helaas was het Duvel bier op..

Ps. Sommigen van de lezers hebben het vorige verslag maar voor de helft kunnen lezen. Dit komt omdat de tekst blijkbaar op de een of andere manier voor de helft wegviel toen we iets hadden aangepast. Het staat er inmiddels weer compleet op!

• 18 September 2014 - 06:24

Lenny:

Het vorige verslag staat er nu volledig op en daar staat de uitleg van hotpot. Lijkt met erg lekker!
    Wat maken je veel mee en foto's zijn altijd leuk om te zien.

groetjes Lenny

• 18 September 2014 - 15:19

Liesbeth Tadema:

Zo, al veel gedaan! in de nachttrein had ik toen slecht geslapen, mijn bed was veel te hard. Gelukkig die van jullie niet.
    Leuk dat jullie ook dokter Ho hebben bezocht.
    Ik heb er nog kruiden van liggen. Hij is al aardig op leeftijd.! maar blijft jong door zijn kruiden.
    Ik geniet van jullie verslag, alsof ik het zelf weer meemaak.
    Veel plezier, ik zie uit naar het volgende verslag. groetjes

• 18 September 2014 - 16:12

Jane:

Wat hebben jullie weer veel meegemaakt in dat China. Wat een aparte beesten die Yaks, wij hebben ze niet gezien, jammer genoeg, maar jullie foto's zijn prachtig.
    Nog fijne dagen verder, geniet ervan.
    Lieve groetjes Lou en Jane