Go west - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Go west - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Go west

Door: Raoul en Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

27 September 2014 | Hong Kong, Hong Kong

22 september
Laatste dag in Yangshuo!
Vandaag vooral voorbereid op de reis naar Hong Kong (de dag erop) en lekker rustig aan gedaan.
Het leek ons ook een uitstekend moment om een Chinese massage te laten doen, dan konden we helemaal relaxed en soepeltjes op reis. Dus wij een fullbody massage van een uur geboekt. Het was een massage zonder olie en met kleren aan. Er kwamen 2 dames op de hotelkamer en we konden allebei tegelijk, wel zo leuk.
We werden flink onder handen genomen, alles werd wel gemasseerd, behalve de voeten. Het ging er af en toe behoorlijk stevig aan toe, vooral de rug. Ze ging de hele ruggenwervel langs en op een gegeven moment zag Anne-Marie dat bij Raoul de masseuse zelfs op hem ging staan om met haar voeten te masseren en daarbij flink wat druk uit te oefenen. Met het masseren van de armen moesten we ook nog erg lachen. Ze had de armen gemasseerd en daarna pakte ze de hand van Anne-Marie vast en ging ze keihard de arm rondslingeren, dan voelde je het gewoon knakken. De hele massage ging verder ook gepaard met het nodige gehak en geklap. Af en toe was het even op je tanden bijten en we voelden onze spieren wel na afloop, toch was het een fijne massage. En leuk om een keer meegemaakt te hebben!

23 september
Deze ochtend heel vroeg eruit. Het is ongeveer 1 uur en een kwartier rijden naar het vliegveld in Guilin. We waren echte vroege vogels, omdat ons vliegtuig om 07:50 uur vloog naar Shenzhen. Het was inmiddels onze vijfde binnenlandse vlucht.

De ontmoeting:
De zoon van iemand in onze kerk woont al jaren in China en geeft daar Engelse les. Zijn moeder sprak ons een paar weken voor vertrek aan. Op dat moment kende zij ons niet en wist zij ook niet dat we naar China gingen. Een toevallige ontmoeting. Een Chinese studente van haar zoon is christen en zocht contact in Nederland met medegelovigen om mee te corresponderen. Sinds die tijd hebben we per mail contact met haar. Ze heet Mandy en ze woont in Dongguan (vlakbij Shenzhen waar ze 10 jaar heeft gewoond). China is een enorm groot land. Nederland past ongeveer 231 keer in China. Onze reis hadden we globaal gepland met als eindbestemming Hong Kong. Shenzhen ligt precies boven Hong Kong en daarom op de route. We konden in Hong Kong of Shenzhen afspreken, maar om als Chinese en niet inwoner van Hong Kong heb je een speciaal paspoort nodig. Hiermee kan je eenmalig of twee keer naar Hong Kong. Dit wilden we Mandy niet aandoen om allemaal te regelen. We hebben daarom afgesproken in Shenzen op het vliegveld. Ook was vliegen naar Shenzhen veel goedkoper dan vliegen naar Hong Kong. Mandy heeft ons daar opgewacht. Het was erg leuk om elkaar in levende lijve te ontmoeten. Alsof het nog niet genoeg was had ze ook nog cadeautjes voor ons gekocht. Hierna was het ongeveer een uur rijden met de bus naar Shenzhen. Mandy had geregeld dat we bij een winkeltje onze grote rugzakken tijdelijk konden opslaan tegen een kleine vergoeding. Erg handig! We hebben lekker gegeten in een grote mall. Op een etage met enkel eettentjes (Chinees, Japans, Koreaans en allerlei regionale specialiteiten) zijn we neergestreken. Het zag er allemaal heel lekker uit. We kozen voor een grote pan met groenten en kipkluifjes. Daarbij rijst en soep met Nori per persoon. Dit laatste was buiten verwachting erg lekker. Nori is een trouwens zeewier. In het soepje zat ook nog gepocheerd ei. We hadden elke dag met stokjes gegeten, maar nog geen kippenkluifjes... Dit was ook nog best lastig, gelukkig konden we spieken bij Mandy haha.
Hierna zijn we naar een park geweest waar uiteraard weer de nodige activiteiten werden ontplooid. Dit park was specifiek een ontspanningspark met vooral rustige plekjes dus zonder eettentjes of theehuizen. De activiteiten en rust waren goed van elkaar gescheiden. Ohja, hier zagen we ook nog iemand die uitgebreid werd gemasseerd. Wel grappig om te zien midden in het park. Hier hebben we lekker ontspannen en gewandeld en wat foto's gemaakt. Het was erg gezellig!
Mandy was zo vriendelijk om ons af te zetten bij het treintation, zelfs tot aan het punt waar geen bezoekers mochten komen. Een enorm groot complex met beveiliging waar je u tegen zegt. Voordat we door de controles en douane waren, was er ruim een uur verstreken... Er werden bij de controle om een "visitor permit" te krijgen zelfs diverse personen uitgepikt die naar de "interview room" moesten. Wij kregen de permit gelukkig zonder problemen. Hierna zijn we in de trein gestapt om, eenmaal in Hong Kong, over te stappen in de metro. Ons hotel bevindt zich op Hong Kong Island. Wij verblijven ditmaal niet in een hostel maar in een hotel.
In Hong Kong vallen de hoge gebouwen direct op. Ook is het erg druk qua mensen. Overal zie je haastige mannen in pak die zich overal doorheen wurmen. Op straat rijden heel veel taxi's en voor de autoliefhebbers onder ons veel mooie auto's. Je struikelt bijna over de Porsches, Mercedessen en BMW's. Ook al twee Ferrari's gezien en Rolls Royces. Ondanks dat hebben de meeste mensen het hier niet breed. In de kleine winkeltjes en op straat wordt (ook) keihard gewerkt door mensen die waarschijnlijk niet eens een fiets hebben. Of nodig hebben omdat ze alleen maar moeten werken en geen of slechts enkele dagen per jaar een vrije dag hebben.

Wij daarentegen hebben veel tijd. Zeker nu om een en ander tot je te laten doordringen. Veel eerste indrukken dus hier in Hong Kong, zoals een levensgrote poster (zo groot als de billboards van Prada) van een voormalige burgemeester die veel veranderingen heeft doorgevoerd zodat de mensen het beter hebben, koloniale gebouwen die je sporadisch ziet, kreupele mensen die op de stoep bedelen, malls zo groot dat je er bijna in verdwaalt en de felverlichte reclameborden.

24 september
`s Middags pas een beetje op gang gekomen, want we waren moe van de reis van de vorige dag.
Het hotel iClub Sheung Wan en onze kamer zijn trouwens heel blits. Heel modern en alles strak in het wit. Het heeft 38 verdiepingen en wij zitten zelf op de 11e verdieping. Het bed staat recht naast het raam, dus vanuit je bed heb je een leuk uitzicht op hoge wolkenkrabbers. 38 verdiepingen is voor ons al behoorlijk hoog, maar voor hier is het nog niets. De hoogste wolkenkrabber is hier 484 meter hoog en heeft 118 verdiepingen. En zo zijn er nog een paar van die hele hoge.
`s Middags zijn we naar The Peak gegaan, een heuvel vanwaar je een mooi uitzicht zou hebben op de stad. Daar zijn we naar toe gegaan met de Peak Tram. Dat is een tramlijn die al 120 jaar bestaat. De tram gaat op bepaalde punten met 27° graden hellingshoek de berg op, echt heel steil dus!
We hadden inderdaad een mooi uitzicht boven, maar er hing wel een soort mist over de stad, waardoor je niet heel ver kon kijken. Dat was wel jammer.
Er was overigens ook een Madame Tussauds bovenop de heuvel. Een beeld van Bruce Lee stond bij de ingang en daar is Raoul nog even mee op de foto gegaan. Na een “lekker bakkie koffie” en thee weer naar beneden gegaan.
Verder een beetje door de stad gewandeld, tukkie gedaan op de hotelkamer en `s avonds de stad in gegaan om wat te eten.

25 september
Om een uur of 09.30 op stap gegaan. We zijn naar de pier van de Star Ferry gelopen om daar met de boot over te gaan naar Kowloon. Een klein tochtje van 10 minuten waarbij je een leuk uitzicht hebt op de skyline. De Star Ferry bestaat al heel lang, sinds 1898.
Eenmaal aangekomen, de Tsim Sha Tsui Promenade afgelopen, een leuke route langs het water met mooie uitzichten. Ook liepen we over de Avenue of Stars. Namen van acteurs uit Hong Kong waren er vereeuwigd in de grond met een ster en sommige een handtekening en handafdrukken erbij.
Het gros kennen wij natuurlijk helemaal niet, behalve bekende namen zoals Bruce Lee, Jackie Chan, Jet Li en Chow Yun Fat.
Hierna Kowloon wat verkend. Onderweg zagen we in een straatje een dansgroep waarvan het leek dat ze net even pauze hadden. We zagen grote stoffen leeuwenkoppen liggen, dus het leek erop dat ze de traditionele Leeuwendans beoefenden. De Leeuwendans wordt in China vaak opgevoerd bij feestdagen en andere feestelijke gelegenheden en wordt geacht geluk en voorspoed te brengen.
We waren erg nieuwsgierig naar wat ze gingen doen, dus we besloten om te wachten tot ze in actie kwamen.
Na 3 kwartier ging er wat gebeuren. In een restaurant was blijkbaar een feest aan de gang en alle gasten kwamen naar buiten. Er werd een tafel gereed gemaakt met allerlei eten erop, waaronder ook een groot geroosterd heel varken. Er stond ook een soort schaal waar twee kaarsen in stonden en waaromheen de gasten wierookstokjes plaatsten als een soort offer of gelukwens denken we.
Het varken werd door een aantal mensen aangesneden en vervolgens begon de Leeuwendans. Een persoon zat achter de kop verscholen en bediende de bek en de ogen en een tweede persoon was het achterste deel van de leeuw. De dans werd muzikaal begeleid met trommels en bekkens. Het was ontzettend leuk om te zien!
Hierna zijn we naar een film gegaan in het Space Museum. Ze hebben daar een soort Omniversum, een grote bol boven je, waar dan de film op geprojecteerd wordt. Op die manier is het net alsof je in de film zit. De film heette The Unseen World, die ging over dat we veel dingen niet kunnen zien, omdat ze te klein, te langzaam, te snel zijn of simpelweg onzichtbaar voor het menselijk oog. Erg interessant.
Hierna op zoek gegaan naar een eettentje. We kwamen terecht bij het “Very Good Sea Restaurant” (originele naam, ahum).
Het was een soort van chic restaurant, maar toch heel betaalbaar. Dan had je een paar slokken drinken op en dan stonden ze binnen een minuut bij je tafel om je glas weer vol te schenken. Het restaurant had ook een heleboel aquariums waarin allerlei soorten schelp- en schaaldieren en vele vissoorten zaten. Gasten konden daaruit kiezen wat ze wilden eten of ze konden het meenemen naar huis. Verder lekker gegeten, met de boot weer naar de andere kant gegaan en het hotelletje weer opgezocht.

26 september
Vandaag vooral wat geshopt in de wijk Causeway Bay. `s Ochtends was het behoorlijk bewolkt, maar `s middags was het helemaal opgeklaard, ook geen mist. Daarom leek het ons leuk om nog een keer met de Peak Tram omhoog te gaan om dit keer de stad zonder mist te zien en ook met zonsondergang, dus op naar de terminal. Er waren alleen helaas nog meer mensen op dat idee gekomen. Toen we de enorme rij zagen, hadden we toch zoiets van, laat maar. `s Avonds naar de Temple Street Night Market geweest. Anne-Marie heeft daar nog een mooie Chinese theemok gekocht.
Deze wijk was een minder schoon gedeelte. Eettentjes waar wij niet wilden eten. Hier zagen we ook nog een rat over straat lopen. Die had best wat bekijks dus het zal toch niet zo heel vaak voorkomen. Iets verder terug vlakbij de metro hebben we de eerste kakkerlak in China gezien. Een flinke jongen waar Anne-Marie bijna op ging staan want het was net een donkere hoek.

27 september
Laatste dag! Morgen vliegen we terug naar huis om 7:25 uur `s ochtends. We hopen dan om 20.00 uur dezelfde dag in Amsterdam aan te komen.
Wat was het een geweldige vakantie!! Eentje die we nooit meer zullen vergeten. Een hoop gezien, gedaan en meegemaakt.
Het zal wel weer even wennen zijn in Nederland, al is het alleen nog maar als je het hebt over het eten met bestek ipv met stokjes.
Bedankt voor jullie meeleven en reacties. We hopen dat jullie van de verhalen genoten hebben en wellicht dat het jullie ook aansteekt om lekker te reizen en wat van deze mooie wereld te zien! Het gras is hier groener (bamboe is een grassoort).
Tot snel!

Liefs en groetjes, Raoul en Anne-Marie

• 27 September 2014 - 07:47

Laura Provoost:

Ik vond het erg leuk om jullie verhalen te lezen. Wat is het snel voorbij gegaan! Goede reis naar huis en we spreken elkaar snel.

Groetjes,

Laura

• 27 September 2014 - 07:50

Lou En Jane:

Hoi Raoul en Anne-Marie,

Wat hebben wij genoten van jullie verhalen. Jullie hebben een prachtige reis gehad. De vier weken zijn omgevlogen. Wij wensen jullie een goede terugreis en zijn erg benieuwd naar jullie foto's.

Veel liefs van Lou en Jane

• 27 September 2014 - 19:43

Lenny:

Zeker genoten van jullie verhalen. Een goede reis terug!

• 27 September 2014 - 21:15

Ary:

Bedankt voor de leuke verhalen die jullie deelden. Ik heb oom zin om weer te gaan...;-)
    Hele goeie reis terug en spreek jullie later.

• 28 September 2014 - 09:52

Ferry Tadema:

Bedankt voor al die verhalen en de leuke wijze waarop ze geschreven zijn. Tot spoedig ziens in Middelburg