Empire State Building - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Empire State Building - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Empire State Building

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

14 November 2016 | Verenigde Staten, New York

Vrijdag 11 november 2016
We ontbijten Indiaas op onze kamer. Het smaakt nog zeer goed. Daarna rijden we met de metro naar de Brooklyn Bridge. Eerst ff een bakje koffie en thee halen bij Starbucks. We lopen over de Brooklyn Bridge. Deze brug uit 1883 was de grootste hangbrug ter wereld en de eerste die van staal is gemaakt. Hij is ongeveer 1,8 km lang. We lopen over het wandelpad dat wordt gedeeld met fietsers. Het eerste gedeelte is best smal. Onder ons zien we de auto's en enkele motoren voorbij rijden. Het is erg zonnig weer dus het zicht is perfect. Als we bij de eerste toren aankomen zien we hoe immens het bouwwerk is. We lopen weer terug naar Manhattan en vervolgen de wandelroute van gisteren. Er zijn weer verschillende kleine parken en speelterreinen. Nu wordt het straatbeeld gevormd door Aziaten en Aziatische winkeltjes. We wanen ons weer in China. De geuren en uitgestalde groenten en gedroogde vis zijn ons bekend. Op straat wordt met opperste concentratie zelfs een Chinees bordspel gespeeld onder het toeziend oog van een groep mannen. Op de voorkant van de restaurants zien we een grote A of B staan. Een A betekent dat het zeer hygiënisch is, een B dat er verbeterpunten zijn en een C dat je er beter niet kan gaan eten :-)  Gelukkig zien we nergens C's. We lunchen bij Dimes, een biologisch tentje waar ze met seizoensgebonden ingrediënten koken. Echt wat voor Amanda! Anne-Marie had een heerlijke soep met hominy, oregano tomatillo salsa en watercress pickled persimmon. Raoul had soused tomatoes, barley, spinach, gremolata en grilled steak. Tot slot lopen we door de Italiaanse wijk en kunstwijk. Het blijkt vandaag veteranendag te zijn en er is een optocht door 5th Avenue. We gaan er even kijken. Toevallig is het nog volop bezig als we daar aankomen. Het is een enorme optocht waar geen einde aan lijkt te komen. Amerikaanse vlaggen wapperen en er rijden enkele oudere vereranen in hun rolstoel voorbij. Wat vooral opvalt is dat de jongere generatie er zo bij betrokken is. We zien verschillende Universities en highschools die met hun marching band, majorettes en praalwagens voorbij komen. Veel mensen klappen en zwaaien met hun Amerikaanse vlaggetjes. Bijzonder om te zien. De stoet wordt om de zoveel tijd even doorbroken, want de auto's en voetgangers moeten allemaal wachten en kunnen dan pas oversteken. Er is dus een hele opstopping. Ook is hier veel politie op de been, zichtbaar en onzichtbaar.
We gaan door naar het Empire State Building. Van buiten lijkt het niet zo druk, maar we willen op tijd op de top zijn om de zonsondergang te zien. Binnen blijkt dat er een behoorlijke rij is voordat we een ticket kunnen kopen. Het is gelukkig wel allemaal in beweging. Eigenlijk valt de rij erg mee als je bedenkt dat hier jaarlijks 3,5 miljoen bezoekers komen. Het gebouw dateert van 1931 en is inclusief mast 443 meter hoog. Wij kopen een kaartje voor het platform op de 86ste verdieping (320 meter hoog) voor 34 dollar p.p. Voor de 102de verdieping betaal je 20 dollar p.p. extra + daar zit je achter glas. Eenmaal bij de 86ste blijkt dat het enorm hard waait aan de westkant. Er is een binnen- en een buitengedeelte zodat je alles goed kan zien. Gelukkig zijn we erop gekleed, want het is hier zeer koud. Het zicht is schitterend we kunnen helemaal rondom lopen. We zijn op tijd voor de zonsondergang. Mooi hoor!
We zien New York van bovenaf met daglicht en in het donker.
We eten tot slot nog een burrito bij de Mexicaan.

Zaterdag 12 november 2016
Vandaag lopen we wandelroute nr. 1 en beginnen de dag met een ontbijt bij Tacombi in de wijk Nolita (north of Little Italy). Dit Mexicaanse restaurant is ooit begonnen als een foodtruck die nu in de hal staat en waar alles nog steeds in wordt gemaakt. Het is bijzonder sfeervol ingericht. Allebei nemen we een heerlijke vers gemaakte Taco. Er staan diverse sausjes bij van heel pittig tot heel smaakvol. We lopen daarna verder. Het is een hele hippe en levendige wijk met veel boetiekjes en boekenwinkels. We zien hier ook een schitterend pand met gietijzeren versiering, hoge ramen en Korinthische zuilen. Hier hoor je af en toe nog Italiaanse gesprekken om je heen en zie je Italiaanse restaurantjes. Verder verkopen ze Italiaans ijs en veel materiaal voor in de keuken.
Na weer een stuk te hebben gelopen zoeken we weer een eettentje. Het is overal enorm druk, dus het is even zoeken. We komen terecht in een leuk restaurantje waar health en freshness voorop staan. Aan de bar worden bijna continue verse smoothies gemaakt. Anne-Marie neemt waffles met aardbeien, zwarte bessen en maple syrup. Raoul heeft brood met gerookte zalm, ei, ui, sla en roomkaas. We lopen daarna weer rustig verder en genieten van de New Yorkers die hier leven. De mensen zijn hier zeer vriendelijk, beleefd en gastvrij. Ze houden erg van praten. Wat opvalt is dat ze veel handsfree bellen en dan ook behoorlijk luid. In de meeste eettentjes wordt muziek gedraaid en die staat vaak nogal hard, daarom moet je ook al wat harder praten.
Inmiddels lopen we door Perry Street waar de tv serie Sex and the City is opgenomen, tenminste het huis van de hoofdrolspeelster. De huizen zijn hier erg mooi en hebben bijna allemaal de karakteristieke entreetrap. Daarna lopen we door het Meatpacking District. Dit is tegenwoordig een hip uitgaansgebied met veel restaurantjes en cafés. We komen aan bij de High Line. Dat is een oude spoorlijn die in 2009 is omgebouwd als wandelroute. Het is zo'n 10 meter hoog en omdat er relatief veel laagbouw is heb je mooi uitzicht over de Hudson rivier en de wijk Chelsea. Er is een mooi wandelpad en tussen de oude rails hebben ze planten en struiken gezet. We eindigen de wandelroute in de Chelsea Market. Dit is een oude grote fabriekshal waar vroeger Oreo koekjes in werden gebakken. Tegenwoordig zitten er allerlei eettentjes en winkeltjes. Het is enorm druk dus we komen een andere doordeweekse dag terug.

's Avonds eten we bij de Pam Real Thai Food. We hebben al van veel keukens gegeten. Raoul wilde eigenlijk een hele vis maar dat kan enkel met 2 personen. Het zal wel een enorme vis zijn. Daarom gebakken garnalen met broccoli en een medium pittige saus. Heerlijk en ze waren totaal niet zuinig met de garnalen. Anne-Marie had een rode curry met bieflapjes en diverse groenten. Ook heel lekker. Daarna zijn we naar de AMC bioscoop gegaan. Er zijn daar maar liefst 25 zalen..  erg groot en onze zaal zat op de 5de verdieping. We zaten nog vol van de Thai, dus geen drinken en popcorn voor ons. Ook de zaal is enorm groot, maar het zat niet helemaal vol.

Voordat we naar het hotel zijn gegaan eerst nog even naar de supermarkt. Toevallig zal daar een zwerver die we daar vaker hebben gezien. Toen gaven we wat geld. Omdat we nu toch naar de supermarkt gingen dachten we om mooi wat eten voor hem te kopen. Maar helaas toen we weer buiten kwamen was hij weg. Dat blijft wel moeilijk om te zien die zwervers. Het zijn ook allerlei mensen, jong en oud, blank en zwart. Je kan ze enkel iets geven en ze zeggen dan allemaal God bless you. Veel Amerikanen lopen er ook zo langs, maar er zijn er gelukkig ook waar ze iets van krijgen.

• 15 November 2016 - 11:33

Jane:

Hoi Anne-Marie en Raoul,
    Weer zo'n mooi reisverslag. En zoveel te zien daar.
    We zien hier op tv dat er veel mensen protesteren tegen Donald Trump! Merken jullie daar iets van?
    Ik wou, dat ik erbij was in de Perrystreet. Al was het alleen maar om de sfeer te proeven.
    Nou ja..proeven doen jullie ook al voldoende. Geweldig, die Internationale keukens.
    We genieten in elk geval van jullie verhalen.
    nog heel veel plezier en geniet ervan zoveel je kan!
    Groetjes en liefs van Lou en Jane

• 15 November 2016 - 15:07

Raoul En Anne-Marie :

Hoi luitjes,

We hebben nog geen celebrities gezien. Wel af en toe een limousine.
    Van demonstraties merken we tot dusver nog bijna niets. In de metro loopt er af en toe een demonstrant voorbij met een bord, maar dat is alles.
    Heel leuk al die verschillende keukens, lekker hoor!

Groetjes

Raoul en Anne-Marie