Delhi belly - Reisverslag uit Bīkāner, India van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Delhi belly - Reisverslag uit Bīkāner, India van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Delhi belly

Door: Raoul en Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

08 April 2017 | India, Bīkāner

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie leuke en bemoedigende reacties! Hierbij alweer het tweede deel:

Dinsdag 4 april 2017
Vanochtend vroeg eruit. We worden opgehaald door Prabeen. Hij is onze chauffeur die dag. Het is ca 3,5 uur rijden naar Agra, de plaats waar de Taj Mahal ligt. Het duurt niet lang of we zijn Delhi uit en komen op de Expressway. Een hele mooie brede snelweg/tolweg. In opdracht van een rijke investeerder gebouwd. De snelheidscontrole staat aan in bepaalde periodes. Voor de motorfietsen, vrachtwagens en auto's zijn er aparte rijbanen. Prabeen is een gezellige kerel en maakt veel grapjes. Hij heeft een vrouw en twee kinderen. Door zijn werk ziet hij zijn vrouw niet zoveel. Soms maar 1 keer in de maand. Op het moment gaan de zaken ook niet zo goed. Weinig toeristen en vorig jaar verdiende hij net niet genoeg om zijn gezin te onderhouden. Zijn levensmotto is om iedereen gelukkig te maken. De omgeving buiten Delhi is platteland. Men verbouwt er graan, suikerbieten, mango's, thee en nog veel meer. Ook rijden we langs verschillende baksteenfabrieken. De bakstenen worden uit het klei gesneden en vervolgens gebakken in de ovens. De schoorstenen zijn de enige hoogbouw. Voor de rest zie je nagenoeg geen bebouwing.
We stoppen onderweg om even wat te eten en drinken en rijden daarna verder. Allebei doen we even een tukje onderweg.
Onderweg toch maar besloten om met een gids naar de Taj Mahal te gaan. Een vriend van Prabeen is gids en die halen we op in Agra. Een jonge kerel van begin twintig. Hij studeert geschiedenis en kan ook Russisch. Dat heeft hij op de Russische ambassade geleerd. Zijn studie wordt betaald. Volgend jaar gaat hij naar Rusland om verder te leren. Hij is ambitieus en pakt zijn kansen. Het is hem gegund. Vele mensen hier hebben de potentie maar kunnen een opleiding simpelweg niet betalen.
De Taj Mahal is in opdracht van Shah Jahan, de vijfde heerser van het Mogolrijk, vanaf 1632 gebouwd voor zijn tweede vrouw Mumtaz Mahal. Het is eigenlijk een hele grote graftombe. Die was in 1631 overleden. Het is een groot terrein met veel bijgebouwen, tuinen en grote toegangspoorten. Alles kenmerkt zich door symmetrie en heel mooi afgewerkt. Grappig is als je door de poorten richting de Taj Mahal loopt, het net lijkt of die steeds kleiner wordt. En ook de minaretten lijken kaarsrecht te staan, maar ze staan iets naar buiten gericht zodat ze bij een aardbeving naar buiten vallen. Het is door 20.000 arbeiders in 20 jaar gebouwd. De Taj Mahal is gemaakt van wit marmer dat als kenmerk heeft dat het licht doorschijnend is. Het kleurt mee door de zon en in het bijzonder bij volle maan schijnt het schitterend te zijn. Met een diamanten punt zijn in het marmer de inkepingen gemaakt die ingelegd zijn met mooi gekleurde halfedelstenen. Alles is met de hand gemaakt en gebouwd.

Later op die dag zien we hoe dit proces plaatsvind. Dit is door de overheid gesubsidieerd want het is erg arbeidsintensief. Van het slijpen van de halfedelstenen gaan je vingers kapot. In de winkel kunnen we van alles kopen, het is schitterend maar best duur en zwaar.

Buiten de Taj Mahal valt de drukte wel mee maar eenmaal binnenin is het maar een kleine ruimte. Gelukkig is het best koel daarbinnen. Erg bijzonder om hier rond te kijken.
Daarna gaan we naar het Agra fort. Het oorspronkelijke fort staat er al sinds honderden jaren. In zijn huidige vorm sinds 1571. Ook door een Mogolse keizer laten bouwen. De Mogolbeschaving is inmiddels lang verdwenen. Het fort is ommuurd met een 2,5 km lange en meer dan 21 meter hoge muur. Eromheen ligt een gracht en stuk grond. Vroeger werd dit beveiligd met tijgers en krokodillen. Het fort is meer dan 380.000 m2 groot. Van de vele gebouwen op het terrein zijn er maar weinig overgebleven. De meeste zijn door de Britten afgebroken en van dat materiaal barakken gemaakt. Shah Jahan is hier door zijn zoon gevangen gezet, maar kon van hieruit wel de Taj Mahal zien. En alhoewel slechts 25% van het fort is opengesteld is het zeer indrukwekkend en groot. We vangen hiermee een glimp op van de vroegere Mogolbeschaving.

In het hotel hebben we een goede wifi verbinding, maar niet heel erg snel. We Skypen even naar het thuisfront om Lou en Joke te feliciteren. Gezellig!

Opeens horen we muziek en veel leven op straat. De mensen vieren de verjaardag van Rama. Groepjes met blaasinstrumenten, lampionnen (met daarachter een generator op wieltjes voor de lampen) en grote karren met daarop verklede mensen die worden voortgetrokken door paarden. De zoon van de eigenaar van het hotel is er toevallig ook en geeft wat uitleg.

Woensdag 5 april 2017
Delhi belly

Wat hadden we gisteren weer lekker gegeten. Helaas heeft Anne-Marie dit vandaag moeten bekopen: alles kwam eruit. Het is de Delhi Belly, zoals het vaak genoemd wordt en wat vaak voorkomt.
We wilden eigenlijk Old Delhi gaan verkennen en naar een Bazaar gaan, maar het werd een dagje bedrust. Raoul ontbijt solitair met een fruitsalade met assam tea.

Wel grappig is dat de afkomst van Raoul, of zoals ze in India zeggen Rahul, zich te raden laat. Veel mensen denken dat hij van Nepal komt en sommigen van Japan en een enkeling denkt van India. Gemiddeld zijn de mensen van Raoul zijn lengte maar qua huidskleur meestal een stuk donkerder. Alhoewel sommigen echt bijna zwart zijn. De Sikh haal je er ook zo uit. Dat zijn de mannen met een grote baard en tulband op. De rijkere jongeren vallen ook erg op. Mooie kleren en het haar en baarden netjes gestyled.

Donderdag 6 april 2017

Voor vanochtend 6.45 uur hadden we eigenlijk een trein geboekt naar Haridwar (Uttarakhand), vanwaar de trekking zou beginnen. Anne-Marie was alleen nog niet fit genoeg, dus daar hebben we vanaf gezien. Later op de dag ging het beter, dus besloten we toch om op het treinstation tickets te halen om naar Haridwar af te reizen. Maar helaas was de trein geen optie meer, want alles was volgeboekt. Dus hebben we om 15.30 uur de bus gepakt. Kosten 455 rupee (€6,50) voor 2 personen voor een rit van 216 km. Geen airco maar alle raampjes stonden lekker open. De rit begon goed. Bus niet helemaal vol en een goede weg. Na een paar keer stoppen kwamen er steeds meer mensen bij en werd het toch best vol. Gelukkig konden we lekker zitten. De rit zou eigenlijk 4,5 uur duren, maar door zware regenval waren er ongelukken gebeurt en was er ook een billboard omgevallen en ga zo maar door. Dit alles veroorzaakte enorme opstoppingen in het verkeer waardoor we urenlang stil stonden. We waren dus ca 11 uur onderweg. Balen, maar we mogen van geluk spreken dat we zelf geen ongeluk hebben gehad.

Vrijdag 7 april 2017

Zwaar verlaat om een uur of 2.30 in de nacht komen we eindelijk bij het geboekte hotel. Krijgen we te horen dat de boeking om 20.00 uur (de vorige dag) is verlopen en dat we hadden moeten bellen om te zeggen dat we later aan zouden komen. Haha, dat meen je niet. Na enig aandringen regelt de man een kamer bij het hotel er direct achterliggend. We zijn enorm blij dat we een bed in kunnen duiken.

Deze ochtend moeten we om 6:30 uur verzamelen voor het begin van de bergtrekking (een autorit van 8 a 10 uur). Na de zware rit van de dag ervoor en omdat Anne-Marie toch nog steeds niet helemaal boven Jan is besluiten we om af te melden voor de trekking. 6 dagen bergtrekking en overnachten in een tentje zonder sanitaire voorzieningen is een iets te zwaar vooruitzicht. We nemen wat tips van Chris ter harte aangaande de Delhi Belly en besluiten om als alternatief met de nachttrein (bus hebben we voorlopig even gehad) naar Bikaner te gaan. De trein vertrekt pas om 19:10 uur dus we hebben nog tijd om even rustig iets te eten en in Haridwar rond te kijken. In de stad is het een hectische en levendige drukte met veel mensen en kraampjes. We lopen naar twee plekken bij de Ganges. De oorsprong van de Ganges begint op de Gangotrigletsjer. Van daaruit stroomt deze 2510 km lange rivier door India en Bangladesh. En dat allemaal vanuit deze Indiase staat Uttarakhand. De tocht naar de rivier is een bijzonder zicht. Het begint eerst met gezinnen en mensen die in zelfgemaakte tentjes (vuilniszakken enzo) daar in de buurt wonen, pelgrims, beelden van allerlei goden en ook veel toeristen. We worden even overmand door zoveel indrukken en een gevoel van machteloosheid. Uiteraard ook weer heel veel stalletjes en kraampjes met offerbloemen en wierook. We zien ook zelfs iemand die zich ter plaatse laat tatoeëren.

De rivier is hier erg sterk en wild, maar zo te zien kan die nog vele malen groter worden. Ook zijn hier mensen die er zwemmen, zitten te mediteren of emmers vullen met het water uit de rivier.

We gaan daarna op het gemakje door naar het treinstation voor de rit met de nachttrein naar Bikaner. We vertrekken om 19:10 uur Indiase tijd. Westerse tijd om 19:40 uur. De trein is lang, heel lang. Het is best even zoeken naar de juiste wagon. Een zeer vriendelijke jongeman die overigens geen engels spreekt helpt ons op weg, want de stoelen en wagon zijn op nummer. We zitten in klasse 3AC (er zijn zeven klassen). Er is gelukkig ruimte zat en een vriendelijke familie zit naast ons. Ze spreken geen engels. Het klimaat is aangenaam. Niet te warm of te koud. Nu ff lekker slapen. Tot morgen!

Foto's komen eraan

• 08 April 2017 - 18:59

Ferry:

Bijzonder om zo op grote afstand mee te genieten eb een beetje mee te leven. Heel veel sterkte Annemarie. Hopelijk zien jullie kans om tochnog een tracking te doen

Liefs uit Middelburg.

• 08 April 2017 - 21:36

Lou:

Heel erg leuk om te lezen. Zo mooi beschreven dat wij jullie avonturen goed kunnen volgen. Wij kijken uit naar jullie volgend verslag.

• 08 April 2017 - 21:57

Matthieu & Lisanne :

Hey!

Wat een verhalen zeg. Erg leuk om een klein stukje mee te krijgen van jullie reis. Wat vervelend dat je niet helemaal fit bent Anne-marie! Hopelijk knap je snel weer op! Balen dat de tracking niet door kon gaan, maar wel een logische keuze. Is het mogelijk om deze later nog te doen of gaan je nu andere plaatsen bezoeken? Er is vast enorm veel te beleven en te bekijken daar! Geniet ervan!

• 08 April 2017 - 23:25

Elise:

Wat een belevenissen zeg, Delhi Belly is wel het laatste wat je wil.. En dan nog een busreis van 11uur. Dapper hor, beterschap! Hij gaat met jullie mee xx (ps beter geen henna laten plaatsen, kan je soms ook nog wat narigheid van krijgen als het verkeerde henna is)

• 08 April 2017 - 23:37

Lies :

Lieve Raoul en Anne-Marie, we krijgen een goede indruk van jullie reis, mooi!
    Balen zeg dat de trekking niet door kan gaan, misschien is er nog een mogelijkheid een andere keer.
    Wees maar voorzichtig met dat eten. We hopen dat het van korte duur is.
    We zien weer uit naar het volgende verhaal.
    Liefs papa en mama

• 09 April 2017 - 18:04

Anneloes, Ruben En Mirthe:

Hey Raoul en Anne-Marie,

Jullie hebben al veel beleefd zeg! We kijken uit naar de foto's! Beterschap Anne-Marie!

Groetjes,

Ruben, Anneloes en Mirthe

• 10 April 2017 - 11:02

Liesbeth:

Leuk jullie brief te lezen.
    Jammer dat je even ziek was, kan
    gebeuren in dat soort landen.
    Hopelijk het je er de rest van de vakantie
    geen last meer van.
    Gelukkig heb je nog wel een kamer kunnen krijgen,
    dat even bellen is leuk, maar niet handig voor
    toeristen.
    Wens jullie veel plezier en zie uit naar de volgende
    nieuwsbrief.
    groetjes, Liesbeth

• 16 April 2017 - 09:23

Amanda:

Mooie foto's bij het verhaal! Wat een indrukwekkend gebouw die Tajmahal!