Duikbrevet gehaald! - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Duikbrevet gehaald! - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Duikbrevet gehaald!

Door: Raoul en Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

11 Oktober 2015 | Indonesië, Bunaken

Donderdag 8 oktober 2015:

Leuk begin van de dag, want Anne-Marie loopt het balkon op van de cottage en die is versierd met ballonnen. Het is namelijk haar verjaardag. We gaan ontbijten en in de eetruimte van het resort staat er ook een versierde stoel klaar en er wordt gezongen. Nou, leuker kan je verjaardag toch niet beginnen?
Vandaag start ook onze duikcursus Scuba Diver. Hiermee haal je geen officieel brevet, maar leer je wel de basisbeginselen van het duiken. Voor de Open Water Diver cursus behaal je wel je officiële duikbrevet en behandel je het hele boek (5 hoofdstukken). Bij de Scuba Diver cursus behandel je alleen de eerste 3 hoofdstukken.
We starten eerst met een dagje theorie. We kijken eerst een stuk video en daarna krijgen we een lesboek waar de stof nog wat uitgebreider in staat. Daarmee kunnen we zelf aan de slag. Morgen gaan we het water in voor de eerste duik om wat basisvaardigheden te leren, zoals klaren van je oren, masker klaren, hoe je moet ademen door een ademautomaat etc.
's Middags staat er heerlijke lunch klaar. Alle gasten eten dan gezamenlijk met elkaar. Dat is ook 's avonds zo. Het eten staat om 19.00 uur klaar en iedereen schuift dan gezellig aan. Het voelt heel huiselijk en iedereen is heel aardig en open naar elkaar toe. Ook de eigenaren van het duikresort en tevens duikinstructeurs Nathan en Sandra eten gezellig mee.
Na de lunch gaan we weer verder met de stof. We maken een toets aan het einde van de hoofdstukken die we hebben gehad en we nemen de stof nog eens goed door met Sandra, onze instructeur.
's Avonds staat er weer een geweldige maaltijd klaar en we gaan op tijd ons bedje in om morgen fris te zijn voor onze eerste duik.

Vrijdag 9 oktober 2015:

Na het ontbijt hebben we de video van hoofdstuk 3 gekeken. Dat hoofdstuk gaat o.a. over het zicht onderwater en stroming. Hierna voor het eerst te water! We varen naar de duiklocatie Lagoon waar het niet zo diep is. Voordat we de duikuitrusting aandeden moesten we eerst twee rondjes rond de boot zwemmen en 10 minuten op eigen kracht boven water blijven. Ze willen immers zeker weten dat je ook kan zwemmen. Daarna doen we de uitrusting aan en dan met een achterwaartse rol het water in. We doen alle basisoefeningen onder water zoals uitademen zonder ademautomaat en je ademautomaat terugvinden op gevoel. Ook moesten we onder water de maskers laten vollopen en met een bepaalde techniek het water er weer uit zien te krijgen. In het begin best lastig om dat onder water voor elkaar te krijgen. Na de oefeningen is er tijd voor een klein stukje echt duiken. Er is hier niet zo veel koraal.
's Middags relaxen, want leren en duikoefeningen doen is erg inspannend. 's Avonds na het eten pakken de medewerkers de beschikbare instrumenten ter hand en wordt er volop gezongen en muziek gemaakt. Erg gezellig allemaal!

Zaterdag 10 oktober 2015:

Ondertussen zijn we best wel enthousiast geworden over het duiken en de dag ervoor dachten we er al over na om misschien toch maar voor een Open Water brevet te gaan. We hadden namelijk ook al een aantal oefeningen in het water gedaan die je eigenlijk voor het Open Water brevet moet leren en niet voor Scuba Diver. Het zou dan verder alleen nog gaan om hoofdstuk 4 en 5 extra en 2 extra duiken waarin we leren hoe je een noodopstijging moet maken en hoe je met een duikcomputer en kompas omgaat. We laten dus aan Sandra weten dat we toch voor het Open Water brevet gaan.
De dag begint met 2 duiken. We vertrekken om 08.00 uur met een bootje van het resort naar de duikstek Fukui. We gaan nog wat extra vaardigheden leren, zoals zonder masker 5 meter onder water zwemmen, met de alternatieve luchtvoorziening van je duikbuddy opstijgen als je geen lucht meer hebt en vervolgens je vest handmatig op te blazen om te blijven drijven. Ook ervaren we hoe het is om geen lucht meer te hebben, doordat de instructeur de luchtkraan dichtdraait onder water. Hierop moeten we dan het teken 'geen lucht meer' geven, waarop de instructeur de luchtkraan weer open draait. Verder leren we ook hoe je je in het water voortbeweegt, hoe je op en neer gaat en wat de juiste lichaamshouding is.
Nadat we oefeningen hebben gedaan, duiken we nog een stuk langs het koraalrif. Echt geweldig. Hier krijgen we een eerste impressie van hoe de onderwaterwereld er bij Bunaken uit ziet. Bunaken is bekend om de koraalmuren. Er is dan een ondiep stuk met koraal en ineens gaat dat als een rechte muur stijl de afgrond in. We zien prachtig koraal en de mooiste vissen met prachtige felle kleuren en in allerlei soorten en maten.
Voordat we aan de 2e duik beginnen, hebben we een pauze op de boot. Tijd om wat te eten en drinken en relaxen.
Tijdens de 2e duik gaan we naar duikstek Alung Banua. Hier doen we ook wat oefeningen aan de oppervlakte, zoals je buddy helpen bij kramp in de voet. Ook leren we een aantal manieren om je uitgeputte buddy naar de boot te brengen. We herhalen ook een aantal oefeningen van de eerste duik.
Om een uur of 12.00 zijn we terug bij het resort. De lunch staat weer klaar en na de lunch doen we even een tukje. Duiken maakt namelijk best moe en zo'n cursus is toch wel inspannend. 's Middags gaan we verder met de theorie, kijken we een stukje video over hoofdstuk 4 en 5 en krijgen we uitleg van Sandra.

Zondag 11 oktober 2015:

Vandaag doen we de laatste twee duiken die onderdeel uitmaken van de opleiding "Open water diver". We hebben gedoken op de lokaties Likuan 1 en Likuan 3. Dit zijn de plekken waar Bunaken om bekend is. In het water moeten we een CESA (controlled emergency swimming ascent) uitvoeren. Mocht je lucht op zijn en je niet dieper bent dan 6 tot 9 meter, dan is dit de manier om te stijgen. Daarna navigeren we met een kompas. Na deze korte oefeningen gaan we echt duiken en moeten we onderwijl onze duikcomputer aflezen en af en toe doorgeven hoeveer lucht we nog in de tank hebben zitten. Het is een schitterende lokatie waar we veel schildpadden zien. Er zwemt zelfs een schildpad rakelings langs ons naar het oppervlak om even adem te halen. Ook zien we schildpadden die in de koraalwand verscholen zitten om te slapen of uit te rusten. Daar kunnen we heel dichtbij komen. We duiken tot 17,5 meter diepte en zien veel vissen waaronder de Map Puffer en ook veel Blue Triggerfish. Het koraal is kleurrijk en verschilt in grootte en vorm. We duiken ongeveer 36 minuten.
Bij de tweede duik gaan we tot 16,3 meter diepte en zien we o.a. een Longfin Bannerfish, Elisabeth's Chromodoris, Skunk Anemonefish en de Oriental Sweetlips. We zijn bij de tweede duik ongeveer 43 minuten aan het duiken.

Als we weer aan wal zijn doen we na de lunch het eindtentamen. We krijgen direct de uitslag door en we zijn allebei geslaagd! We hebben nu dus ons Internationale duikbrevet gehaald en mogen zonder begeleiding duiken tot een diepte van 18 meter.

• 12 Oktober 2015 - 17:57

Lou En Jane:

Jongens, wat geweldig en zo snel, dat duikbrevet. Gefeliciteerd!
    Maar niet te gek doen, rustig aan. Dan zie je ook het meest onder water, toch ?
    En wat hebben jullie al veel vissen gezien, prachtig.
    Nog heel veel plezier. Geniet er nog even van. Hier is 't maar 5 graden !!!!~.
    Groetjes en veel liefs