Baby you can drive my motorcycle - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Baby you can drive my motorcycle - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Baby you can drive my motorcycle

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

27 September 2011 | Indonesië, Mataram

Hoi iedereen,
De volgende dag gingen we de tempels in de buurt bekijken. Eerst gingen we naar de Mayura water palace. Dit is een Hindoeistische tempel. Het mooie hiervan is dat je geen toegang hoeft te betalen, maar alleen een "verplichte" donatie. (zie poster bij fam Janse)
Het was best mooi. Er was een artificial lake met daarin een floating temple. Dit gedeelte wordt 1x per jaar gebruikt (half oktober), dan komt de hele Hindoegemeenschap daar. De basis bestond uit een houten gestel met mooie carvings dat al zeer oud was (rond 1700). De Hindoegemeenschap beslaat ongeveer 5% op Lombok. Andere godsdiensten, zoals Christendom, animisme e.d. in totaal 25%. Moslims ongeveer 70 %.
Verder waren er nog twee andere tempeltjes daar. De gids daar vertelde hier uitvoerig over.
Hierna liepen we door naar de volgende tempel: Pura Meru. Dit is de grootste Hindoetempel op Lombok. Het waren in ieder geval erg hoge stellages. Ook erg mooi om te zien. Het leek een beetje op elkaar gestapelde dakjes. Er stond een oud mannetje bij de ingang. Toen we weer weggingen vertelde hij in gebroken engels iets over Batik/weavery/factory in de buurt. Klonk wel gaaf. Wij in de achtervolging door allerlei steegjes. Toen kwamen we op en gegeven moment in een weverij. Helaas was die niet in gebruik. Ze werken daar alleen 's ochtends. Hier maken ze sarongs, tafelkleden en tafellopers. Vervolgens bracht hij ons naar een winkeltje waar ze die producten verkopen. Hier hebben we een mooi tafelkleed gekocht. Ze vroegen 200.000 Rupiah, maar dit vonden we nogal veel. Dus gingen we afdingen. We hadden allebei al een prijs in ons hoofd van 150.000 en dit hebben we er uiteindelijk ook voor betaald. Weer bij de uitgang van het tempelcomplex aangekomen vroeg de beste man nog een extra donatie voor de rondleiding. Helaas hadden we geen klein geld meer. Raoul boodt hem daarom een pakje sigaretten aan als betaalmiddel. Dit nam hij overigens niet aan. We besloten toen om terug te wandelen naar het centrum van Mataram. Het bleek een lange en warme tocht te worden, het zonnetje scheen immers fel. In tegenstelling tot Nederland, waar ongeveer op elke straathoek een bord staat (straatnaam, bewegwijzering naar p.o.i.) zijn er in Indonesia vrijwel geen borden in welke hoedanigheid dan ook. Gelukkig waren de locals erg vriendelijk en wezen ze ons de goede richting op. Onderweg hadden we nog wat te drinken gekocht. Toen gingen we naar ons favoriete lunchtentje "City Club Cafe" in de Mataram Mall. Lekker frisdrankje + lunch (shrimpsalad en chicken sausage salad). Daarna gingen we met de taxi naar Perama. Dit is een reis(t)organisatie die in heel Indonesia zit. Zij verzorgen allerlei tripjes en ook vervoer naar plaatsen. We hadden trouwens besloten om niet meer naar Sumbawa te gaan. Van verschillende mensen gehoord dat de wegen heel erg slecht zijn en het erg lastig is om van plaats naar plaats te trekken. Daarom hadden we bij Perama een busticket gekocht naar Kuta Lombok voor de volgende dag. 's Avonds weer op het gemakje terug naar het hotel. Dit keer met taxi. Onze voetjes waren nog erg vermoeid van de wandeltocht, haha. Taxi kost overigens maar 1 euro voor iets van 5km.
De volgende dag werden we netjes op tijd opgehaald door Perama en gingen we met 2 amerikanen naar Kuta Lombok. Dit was een ritje van 1,5 uur. Onderweg kwamen we van alles tegen. Bijvoorbeeld vrachtwagens die zwaar overbeladen waren met 2 a 3 meter boven de laadbak nog allelei lading + ook nog een paar passagiers die bovenop de cabine zitten. Ook heel veel moskees (in aanbouw) gezien. Dit zijn vaak enorme bouwwerken. In het begin was het landschap erg groen. Veel landbouw. Daarna werd het gaandeweg steeds droger en dorrer. Op de achtergrond waren wat heuvels wat het geheel tot een mooi landschap maakte. We werden netjes bij het hotel afgezet. Het hotel heet: Kuta Indah Hotel. Dit is een schitterend hotel. We hebben een erg ruime kamer, zelfs met bad. Ook is er een balkon met uitzicht op zee. En er is een zwembad bij het hotel met een mooi aangelegde tuin. Die middag hebben we lekker bij het zwembad gechilled. Eten en drinken werden aan ons ligbed gebracht. Heel luxe allemaal! 's Avonds hebben we lekker een wandeling langs het strand gemaakt. Hier waren veel vissers aan het werk en kinderen aan het spelen. Er was mooi strand en ook rotsen (ook gestold lava). We hebben genoten van de mooie luchten van de zonsondergang.
De volgende dag 27 september hebben we een scootertje gehuurd. Hiermee gaan we lekker toeren. Lies maak je geen zorgen er is hier bijna geen traffic! En we rijden lekker op het gemakje. Raoul achter het stuur en Anne-Marie achterop (precious cargo). Nou, nu weer even genoeg getypt. Jullie zijn weer helemaal bij. Nu gaan we weer verder toeren.... broembroem! Tuuttuut!
Groetjes
Raoul en Anne-Marie.

• 27 September 2011 - 06:56

BASEL:

Wat een dure taxi, pff.. wij betaalden zo een 50cent voor 35km hehe ;) Wel leuk om jullie verhalen te lezen. Veel plezier daar met toeren op jullie scooter. Hebben jullie wel goede toeters op zitten? nou broembroem! Tuuttuut van hier

• 27 September 2011 - 07:18

Maarten:

Wat krijgen jullie elke dag veel indrukken mee, het is ook leuk om dat allemaal te lezen. Zo zien we het toch een beetje voor ons.
    Zeg, plaatsen jullie nog eens wat foto's in je fotoboek? Krijgen we een nog beter beeld van wat jullie beleven.

Groetjes,
    Pap

• 27 September 2011 - 07:44

Marleen & Erik:

Heey daar!

Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin daar!!
    Leuk om de verhalen te lezen.
    Veel plezier verder !

XX

• 27 September 2011 - 08:42

Lou En Jane:

Jongens, wat een heerlijke verhalen over jullie tocht op Lombok. Raoul, niet te hard rijden hé, je weet nooit
    wat je onderweg tegenkomt! Nog heel
    veel plezier, groetjes en liefs
    Lou en Jane

• 27 September 2011 - 09:13

Lies:

Gisteren zei pap nog "nog niets gehoord van Anne-Marie en Raoul"? en kijk aan gelukkig weer een verhaal vanmorgen.
    Zie poster bij fam Janse?? dat snap ik niet helemaal.
    Anne-marie zal je Raoul goed vasthouden achter op die scooter? Lekker romantisch!
    Leuk dat jullie zoveel schrijven.
    Lieve groeten mam

• 27 September 2011 - 09:25

Lies:

Ik heb dat hotel nog eens even bekeken op internet, maar dat ziet er goed uit zeg. Heerlijk relaxen daar in dat zwembad en aan het strand. Gaaf man!

• 27 September 2011 - 15:48

Amanda:

lekker hoor!

• 27 September 2011 - 19:06

Marcel En Ester:

Wij volgen ook! Wat een heerlijke verhalen! En wat schrijven jullie gezellig! Wish we were there... Ondertussen is het hier ook aangenaam nazomer weer (een ouwewievezeumer zoals ze hier zeggen, hoorden we vandaag).
    Het is duidelijk dat jullie met volle teugen genieten, geweldig om zo met jullie mee te kunnen lev/zen.

Groetjes,
    5Kamp

• 28 September 2011 - 05:51

David:

Hey,

Wat een superverhaal weer, goed dat jullie ook balans houden tussen chillmomenten en bezoek/bezichtig momenten! Ik zie ook dat jullie een paar leuke foto's weer geplaats hebben; tof hoor

Groetjes, David