Eerste hapje uit de appel - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Eerste hapje uit de appel - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Eerste hapje uit de appel

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

09 November 2016 | Verenigde Staten, New York

Maandag 7 november 2016

Om 06:30 uur worden we door Lou opgehaald. Hij werkt in Rotterdam en moet dus toch die kant op. Helaas is het erg druk op de weg en zitten in een enorme file. We zijn rond 10:00 uur in Rotterdam. Daar stappen we in Slinge in de metro op weg naar Rotterdam CS. Van daaruit gaan we met de trein naar Schiphol. We komen daar ruim op tijd aan en checken bij een zuil in. We kunnen de koffers direct afgeven. Werkt erg handig en snel!
We drinken nog wat met een lekker broodje en gaan dan richting de gates. Zonder problemen komen we door alle controles. Wel door de lichaamscan en extra fouillering.
We vliegen met SAS naar Kopenhagen. Daar hebben we ongeveer 2 uur de tijd om even rond te lopen op het vliegveld. Bij het boarden blijkt dat er bij Raoul "ssss" op z'n ticket staat. Dat betekent dat hij door een extra controle moet. Volgens de steward geldt dit voor 10 mensen van deze vlucht. Raoul moet een aparte kamer in waar hij wordt verwelkomt door twee douanebeambten. Erg vriendelijke mensen. Alle elektronische apparatuur moet op tafel, rugzak open en schoenen uit. Een van hen pakt een papiertje met een bepaald stofje erop. Het ruikt chemisch. Dat wordt over de binnen- en buitenkant van z'n handen gehaald en vervolgens langs z'n kleding. De scanner geeft gelukkig geen onverwacht resultaat. Na excusus van de mannen voor en ongemak en dat ze dit moeten doen van Amerika de "Homeland Security". Ze doen ook maar hun werk. Wat moet dat moet en ik ervaarde het niet als vervelend. Vorige keer op Schiphol waren ze niet zo aardig.
Toen door naar de wachtruimte. Er waren veel minder mensen dan de vlucht naar Kopenhagen. Ook in het vliegtuig waren er veel stoelen vrij. Lekker de ruimte. Onderweg een paar filmpjes gekeken en wat geslapen. Het eten was erg goed. Kipfilet met pestosaus, groenten en aardappelschijfjes uit de oven. Ook zat er een lekker broodje bij met camembert en een salade. Hele tray leeggegeten dus dat zegt wel wat. Ook de stewardessen waren erg vriendelijk. Koffie, thee, water en frisdrank waren complimentary. Voor ander drinken of snacks moest je betalen. Wel kregen we nog een warme snack tussendoor met een sapje.
In het vliegtuig moesten we alvast de douanepapieren invullen voor de USA. De vlucht verliep voorspoedig en geen vertragingen. Na ongeveer 8 uur vliegen landden we op vliegveld Newark Liberty International Airport. Daar aangekomen moeten we eerst door de paspoortcontrole. Bij ons allebei per hand eerst de vier vingers inscannen en daarna de duim. Ook wordt er een foto gemaakt. Daarna mogen we de baggage ophalen. Het duurt ongeveer een kwartier voordat de loopband wordt gestart. Onderwijl loopt er iemand langs de mensen met een oude bekende. Een jonge Beagle is de drugshond en snuffelt bij alle mensen en hun baggage. Bij sommige blijft hij even staan en die mensen worden gelijk ondervraagt. Geen drugsvangst vandaag van onze vlucht. Daarna door de douane. Hier hoeven we enkel het formuliertje af te geven en kunnen direct door.
We lopen daar bijna gelijk tegen een pinautomaat aan dus gelijk ff pinnen.
We kopen bij het ticketmachine een kaartje van 5 dollar p.p. voor de Airtrain. Na een kort ritje komen we bij het treinstation waar we moeten overstappen op de gewone trein naar Pennsylvania Station op Manhattan. Allemaal onder hetzelfde kaartje. Eenmaal in Manhattan valt direct op dat er veel zwervers zijn. Erg heftig om die mensen te zien liggen op de trappen en op de grond. De meesten zelfs zonder schoenen. Ook bovengronds is het zo. Wel direct het New Yorkse aangezicht van de gele taxi's, veel eetkarrretjes en mensen. We steken de straat over naar het metrostation. De liften zijn bijna niet te vinden dus een paar keer ff sjouwen met de koffers. Ze zijn niet zwaar dus het valt allemaal wel mee. Voor 3 dollar p.p. kopen we een metroticket. Na 9 haltes komen we aan op 103 Street Station. Van daaruit lopen we binnen een minuut ons hotel binnen. Het is ongeveer een uurtje van het vliegveld naar het hotel. We dachten dat het voorbij was met de trappen maar helaas. Ons hotel bevindt zich op de eerste etage, dus nog een keer sjouwen. Hotel Marrakesh ziet er netjes en schoon uit. De receptie is erg gehaast en zakelijk. Binnen enkele minuten zijn we ingecheckt. De kamers zijn op dezelfde verdieping. De kamer zag er op de foto's groter uit, maar er staat een 2 persooonsbed en we hebben onze eigen badkamer.
We hebben nog wel zin in een drankje maar wel ff rustig. Vrijwel naast ons hotel ligt de supermarkt Gristedes. Die is 24/7 geopend. Lekker makkelijk! We kopen een sixpack blikjes van echt Amerikaans bier "Budweiser", twee literflessen water (in het kraanwater zit een beetje chloor) en een zak Cheetos. De chips zelf zijn xxl van het formaat in NL! Totale kosten 20 dollar...

Dinsdag 8 november 2016

Eerst lekker uitgeslapen. We waren nog best moe van de reis. Er zit geen ontbijt inbegrepen bij het hotel, maar er is meer dan genoeg mogelijkheden in de buurt. Het hotel ligt boven een Starbucks, dus daar lekkere koffie, thee en broodjes gekocht. Over het weer hoeven we niet te klagen. Een heerlijk zonnetje om buiten van het ontbijt te genieten. We hebben vanochtend via internet fietsen gehuurd, dat scheelt erg veel geld dan dat je in de zaak zelf gaat huren. We wandelen eerst een stuk via Riverside park. Het is er niet druk. Er zijn een paar hardlopers en mensen met honden. Het hoogteverschil met de bebouwing en het water is hier erg groot. New York is zeker niet vlak. Het is een mooi en groen park. Iets verderop loopt er wel een grote weg, dus de auto's hoor je wel. Er zijn grote speeltuinen en sportvelden waar veel kinderen spelen en sporten. Na een tijdje wandelen gaan we de metro weer in. Eerst een onbeperkt weekkaart gekocht voor 31 dollar p.p. We gaan op het gemakje naar 117 West 58th Street. In de metro blijven we per ongeluk twee haltes te ver te zijn gereden. De meeste stations hebben enkel de naam van de straat, maar sommige hebben dus een dubbele naam. We moesten eruit bij Columbus Circle, maar dat heet dus ook 59th Street. Weer wat geleerd. Geen probleem en het laatste stuk lopen we wel. Het is een leuke route. We lopen langs een paar stembureaus. Bij een staat een enorme wachtrij. Daar worden we nog aangesproken of we flyers willen van een partij. De man legt uit dat iedereen op dezelfde dag moet stemmen en dat het daardoor op een paar plekken erorme rijen zjn. De mensen op straat zijn trouwens zeer vriendelijk en beleefd. De meesten zeggen netjes gedag en je wordt veel voorgelaten. Iets verderop zijn er weer heel veel mensen en winkels. We lopen langs Times Square en daar is het altijd druk. Er staan enorme reclameschermen en je weet eigenlijk niet waar je moet kijken. We lopen snel verder want het is nog best ver. Omdat we de fietsen om een bepaalde tijd hebben gereserveerd besluiten we om het laatste stuk met de metro te pakken. We stappen uit bij Columbus Circle en van daaruit zijn we er zo. Eenmaal bij het fietszaakje aangekomen moet ik m'n rijbewijs inleveren als onderpand. Wel erg extreem, maar ik zie in het bakje dat iedereen dit moet doen. We hoeven maar de hoek om en zijn dan al in Central Park. Dit is in 1858 aangelegd en is 340 ha groot. Er is een gedeelde weg aangelegd speciaal voor fietsers, voetgangers, paardenkoetsjes en auto's. Auto's zijn hier in het weekend verboden. Het is eenrichtingsverkeer. Het is qua verkeer heerlijk rustig. In de stad zelf is het wel erg druk en er zijn bijna geen fietspaden. In Central Park is het een gezellige boel. Veel hardlopers/joggers, gezinnetjes en stelletjes. Na een stukje fietsen stoppen we even bij het standbeeld van de ontdekker van Amerika in 1492: Columbus. Er staan op heel veel plekken hot dog kraampjes. Voor mij rekent net iemand af voor een paar hotdogs en flesjes drinken. Er is even spraakverwarring. Nee het is geen 22, maar 21 dollar... Hier hebben we onze eerste hotdog op voor 3 dollar p.p. De verkoper vraagt nog even of we ook niet wat te drinken erbij willen. We hebben onze eigen flesjes water bij ons.
Het begint al aardig warm te worden en we fietsen lekker zonder jas verder. Wie had dat gedacht op 8 november. Het is heerlijk rustig, je hoort het drukke verkeer van de stad helemaal niet. We passeren meertjes en bruggen. Er zijn veel vogels. Het gebied ligt overigens op een Atlantische trekroute. Erg bijzonder dat dit bestaat zo middenin New York. We stoppen even bij het Conservatory Water. Een enorm groot meer met een wijds uitzicht. Later komen we nog twee ijsbanen tegen waar kinderen aan het ijshockeyen en aan het schaatsen zijn. We stoppen even bij alle highlights: Boat house, Bethesda fountain (uit 1873, een beeltenis van het bijbelverhaal over de genezende engel bij de vijver van Bethesda in Jeruzalem. Ook zien we het monument Strawberry Fields dat dichtbij ligt waar John Lennon woonde en is neergeschoten. Tussen The Mall en de Bethesda Fountain genieten we nog even van een swingende gospel muziekgroep. Met de fiets aan de hand lopen we langs The Great Lawn waar o.a. kinderen les krijgen in Baseball. Bik het Belvedere Castle is een grote vijver waar vissen, eenden en waterschildpadden leven. Heerlijk genoten van de rust en het mensen kijken.
Tegen 17:00 wordt het wel wat frisser en donkerder. Er zit geen verlichting op de fiets, dus we brengen hem maar terug. We hebben inmiddels weer een beetje trek en gaan op zoek naar The Burger Joint. Het was ook echt even zoeken want het zit op een onverwachte plek. Het zit letterlijk in de lobby van een groot sjiek hotel verscholen achter gordijnen. We vroegen het maar even bij de hotelmedewerker en die wees ons op een heel klein bordje. Erg grappig omdat het verschil zo groot is. Van heel sjiek naar een echte hamburgertent. We hadden allebei een medium cheeseburger met alles erop en eraan en een bordje friet. Het was heerlijk! Anne-Marie had een "kleine" cola en Raoul een IPA biertje. Dat spreken ze daar trouwens uit als I.P.A. Toen wij er zaten was het niet druk, maar opeens stroomde de mensen binnen. Dit was een echte fastfood tent, want ze stonden bij de tafels te wachten tot je wegging.
Toen zijn we weer naar Times Square gelopen en onderweg kwamen we langs de M&M winkel. 3 etages met M&M's in alle kleuren en smaken en heel veel accessoires zoals kleren, knuffels, speelgoed, golfballen enz.
Op Times Square hebben we even gezeten. Er liep hier en eigenlijk in het algemeen erg veel politie rond. Ook zijn er veel tv reporters op straat. Bij de ABC studio zien we op grote schermen wat de stand van zaken is m.b.t. de verkiezingen. Daarna lopen we naar Bryant Park waar allerlei boetiekjes zijn en een grote ijsbaan. Daar kopen we twee warme chocolademelk en een vegetarische empalade. De chocolademelk bevat trouwens echt veel chocolade. Erg lekker allemaal!

• 10 November 2016 - 13:59

Jane:

Hoi Raoul en Anne-Marie,
    Wat heb ik heerlijk genoten van jullie reisverslag. Ze dachten waarschijnlijk dat jij een terrorist was, Raoul. Had je je petje op ?
    Wat knap van jullie, dat jullie precies wisten hoe jullie met openbaar vervoer naar NY konden komen.
    Je komt daar toch wel een beetje bereisd aan.
    Ook het verslag van jullie op de fiets vond ik prachtig, In gedachten reed ik met jullie mee.
    Het dagelijkse leven in NY door jullie ogen.
    Ik kijk uit naar jullie belevenissen en wens jullie nog heel veel plezier met jullie tocht door New York.
    Veel liefs,
    Jane

• 10 November 2016 - 19:51

Lou:

Luitjes

Ontzettend leuk om te lezen. Erg knap dat jullie alles kunnen vinden.

Veel plezier en wij kijken uit naar jullie volgend verslag.

Veel liefs van Lou

• 12 November 2016 - 14:52

Raoul En Anne-Marie :

Misschien wel, maar denk het niet hoor. Ik had ook geen petje op ofzo.
    Leuk dat jullie zo meeleven!

• 16 November 2016 - 17:19

Lies:

Leuk verslag . Wel apart om daar te fietsen en de verkiezingen mee te maken.