Indian cuisine - Reisverslag uit Jaipur, India van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Indian cuisine - Reisverslag uit Jaipur, India van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Indian cuisine

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

29 April 2017 | India, Jaipur

Zondag 23 april
Vroeg uit de veren, want om 7.30 uur hebben we dus de vlucht. Gelukkig gaat alles nu wel goed en komen we goed aan in Jaipur rond een uur of 9.00. Over vandaag valt niet veel te vertellen. Afgelopen nacht hadden we zo weinig slaap gehad, waardoor we eigenlijk bijna de rest van de ochtend en middag hebben bijgeslapen. We bellen nog even met onze ouders en gaan de stad in om een hapje te eten.

Maandag 24 april 2017
We maken een wandeling door de roze stad. De maharadja besloot in 1876 om de gehele stad roze te laten schilderen (kleur van gastvrijheid) vanwege bezoek van de prins van Wales. Tegenwoordig is het bij wet vastgesteld dat de huizen in het oude centrum allemaal die kleur moeten hebben. Er zijn heel veel winkeltjes in de bazaar. Je kan ook merken dat dit een populaire stad is, want er zijn veel toeristen. Ook veel westerlingen. Af en toe hele groepen in riksja's.
Ook beklimmen we de Iswari Minar Swarga Sal. Deze 35 meter hoge minaret is het hoogste gebouw van de stad. We hebben een schitterend uitzicht. Blijkbaar ziet niemand de klim zitten want we zijn de enige. Wel lekker even die rust.

Dinsdag 25 april 2017
Met de trein naar Sawai Madhopur. We verblijven in het Vatika resort waar we een eigen huisje hebben. Erg leuk.
Van hieruit gaan we naar nationaal park Rantambore. Dit park is 392 km2 groot en is bekend omdat er tijgers zijn. We worden bij het hotel opgehaald en we zitten in een jeep met nog 4 andere toeristen, de gids en de chauffeur. De jeep is helemaal open aan de zijkant en bovenkant, dus we hebben goed uitzicht. Er is een Indiaas ouder koppel en een vrouw + zoontje uit Oklahoma. Goed gezelschap. In het park zien we elanden, herten, antilopen, de tiger dentist (vogel die eetresten vantussen tijgertanden verwijdert) en nog veel meer. De tijgers zien we helaas niet. Er zijn bepaalde plekken waar ze vaak komen, zoals een grote waterplaats. Maar ook daar laten ze zich niet zien. Ook zit het niet mee omdat het gaat regenen. Gelukkig hadden we de poncho's meegenomen. Er is ook een shelter waar we even kunnen schuilen.
Op de weg naar het hotel zien we een bruiloft. Even kijken uiteraard. De band is net aan het oefenen. Het daadwerkelijke feest is vanavond pas, maar het is nu al een groots feest. Het is op het terrein van een enorm en luxe hotel dat helemaal is afgehuurd.

Woensdag 26 april 2017
's Ochtends gaan we met trein naar Jaipur. Het is erg druk op het perron en slecht aangegeven waar je moet zijn. We kunnen niemand vinden die Engels kan spreken. Gelukkig gaan op een gegeven moment de schermen werken met daarop informatie over de treinen. Ook in de trein is het erg druk. We zitten in de tweede klas en de rit duurt ongeveer 3 uur. Raoul zit naast een man die offshore werkt en al veel van de wereld heeft gezien. Hij kan erg goed Engels dus dat is wel makkelijk.
Met de tuktuk weer naar hetzelfde hotel (Jai Niwas). Dat beviel erg goed.
's Avonds op weg naar een restaurant komen we Ravi tegen. Een tuktuk rijder en gids. We drinken gezellig een bakje chai thee, babbelen wat en spreken de volgende dag af.

Donderdag 27 april 2017
Eind van de ochtend vertrekken we met de tuktuk van Ravi naar Royal Gaitor. Dit is een groot mausoleum van de maharadja's vanaf de stichter van Jaipur, Jai Singh II. Als er een maharadja overleed gingen zijn vrouwen met hem mee. Ze werden allemaal gecremeerd. Enige uitzondering op cremeren was wanneer er kinderen kwamen te overlijden die nog geen tanden hadden, die werden begraven.
Het mausoleum ziet er indrukwekkend uit. Wit bewerkt marmer uit India en Italie.
Daarna rijden we door naar Haathi Gaon ook wel Elephant Village. Daar wonen 120 olifanten en hun verzorgers. De overheid heeft dit dorp gebouwd in 2010. Met als doel dat de olifanten en de mensen goed kunnen leven. Ieder gezin verzorgt een olifant en ze wonen in hetzelfde huis zodat de band erg sterk is. Het ziet er redelijk netjes uit, maar bijna geen begroeiing of bomen. Onze indruk is dat de olifanten goed worden verzorgd. Geen kettingen, maar touwen en genoeg voer. We hopen dat de overheid het olifanten- en mensenwelzijn hoog in het vaandel houdt. We maken nog een ritje op een olifant, wat een erg leuke ervaring is.

Daarna gaan we naar Fort Amer (Amber). We hebben al verschillende forten gezien, maar deze is weer geheel anders. Het is een hele klim naar boven met 40 graden en een felle zon. Eenmaal boven is het hoog en droog op een heuvel, mooie tuinen en met fresco's versierde ruimtes. Dit diende ooit als verblijfplaats van de keizers van Ajmer en was de hoofdstad van het Mogolrijk.
Daarna nemen we een kijkje bij het waterpaleis (Jal mahal) gebouwd in de 18de eeuw. Mooi om te zien. Er zijn ook veel soorten vogels in het meer.
Daarna brengt hij ons naar een pashmina winkel en een fabriek waar ze kleding maken. Bij de fabriek is ook een winkel en we worden daar nog even in traditionele kleding gehesen. Erg leuk. Raoul laat nog overhemden op maat maken. Uiteraard wordt er geprobeerd ons nog veel meer aan te smeren, maar daar bedanken we vriendelijk voor.

Vrijdag 28 april 2017
Vandaag krijgen we kookles. We zijn met z'n tweetjes. We gaan het volgende bereiden: chicken kadhai (curry met kip), paneer Korma (zelfgemaakte kaas met curry), channa masala (kikkererwten in uientomatensaus), chicken biryani (traditioneel Indiaas gerecht uit de oven), naan & garlic naan & cheese naan (traditioneel brood) en saffron rice kheer (rijstepap met o.a. pistache en saffraan). Een kijkje in de echte Indiase keuken. Het is heel erg leuk en leerzaam. We maken echt alles zelf. De kok is zelf groot fan van de cheese naan. Hier zit lekker veel cheddarkaas in. Na het koken gaan we uiteraard lekker smullen van al het gemaakte. We kunnen het bij lange na niet op, maar we krijgen alles keurig netjes mee in bakjes.

Zaterdag 29 april
Tijd om weer richting Delhi te gaan, vanwaar we alweer bijna naar huis gaan. Om 7.30 uur hebben we de trein. We zoeken zoals we gewend zijn het wagonnummer op en de stoelnummers. Eenmaal bij de goede wagon aangekomen blijken onze gereserveerde stoelnummers niet te bestaan. We vragen hulp aan iemand en we krijgen andere stoelnummers toegewezen, maar wel in een wagon helemaal aan de andere kant van de gigantisch lange trein. Dit systeem is niet erg handig. Omdat de trein al bijna ging vertrekken lopen we niet via het perron, maar via de smalle gangetjes van de wagons zelf. Het is een heel gewurm met die backpacks van ons, maar we vinden uiteindelijk gelukkig de plaatsen. We hebben zelfs allebei een bank voor onszelf. Om 12.30 uur komen we aan in Delhi.

• 02 Mei 2017 - 12:43

Lies:

Ik had hier een berichtje geschreven maar ik zie dat het er niet staat. Vergeten op de knop te drukken denk ik.
    Het ging over de kookles dat we dat wel een keer wilde proeven wat jullie daar geleerd hebben. En het volgende dier waar jullie een ritje op gaan maken, een stier misschien?