Hello Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Hello Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Raoul en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Hello Chengdu

Door: Raoul en Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Raoul en Anne-Marie

06 September 2014 | China, Chengdu

2 september
's Ochtends zijn we naar de Verboden stad gegaan. Zoals veel voor wordt gewaarschuwd: vlakbij de ingang werden we aangesproken door een Chinese student. Ze sprak goed engels en hielp ons op weg. Bleek dat ze voor een art gallery werkt en mensen daar naar binnen probeert te lokken. Daar hadden we weinig trek in dus zijn we niet op ingegaan. Ook wilden we op het gemakje de Verboden stad bekijken en daar dus alle tijd voor nemen. Eenmaal aangekomen gelijk al heel indrukwekkend. Mooi versierde immense gebouwen. En veel Chinezen. We hebben daar musea bezocht met oud porselein en oude klokkenwerken. In leeftijd verschillend van honderden tot circa 1500 jaar oud. Ook was er een gebouw van drie etages hoog waar vroeger opera's in werden uitgevoerd. Bijzonder waren de verborgen luiken in de plafonds en vloer. Hiermee konden de artiesten zich van de ene etage naar de andere etage verplaatsen en naar wens "verdwijnen" of "verschijnen". De hallen en troon van de keizers waren ook erg mooi om te zien. Tussendoor lekkere noodlesoep gegeten. Na daar uren te hebben rondgelopen was het wel genoeg. Zo enorm groot dat we niet eens alles konden bekijken. Ook was het fijn om de mensenmassa weer achter ons te laten.
In de Lonely planet stond een goed restaurant waar ze Beijing duck serveren. Dat leek ons wel wat. Navigeren in Beijing is best lastig, want straatnaamborden zijn er bijna niet. Het was dus een hele speurtocht waarbij de schoenzolen flink zijn versleten. Wel erg leuk dat je op verrassende plekken komt. We zijn door felle neonverlichte straten gelopen vol eettentjes, bakken met levende krabben en kreeften, diverse voetmasseurs en heel veel spa's. Ook waren er de nodige nagelstylistes en kappers. Uiteindelijk kwamen we in een straat met hoge bedrijfsgebouwen en even brak de twijfel toe. Zitten we wel goed? Opeens zagen we een rij rode lampionnen en eenmaal dichterbij hingen er gebraden eenden. Yes gevonden! Binnen bleek dat er meer mensen op het idee waren gekomen. Bijna alleen maar blanken en een paar Chinezen. Er was gelukkig nog een tafeltje over. Hier hebben we weer heerlijk gegeten. Gebraden eendenvleugeltjes met lotuswortel, spicy beef in sizzling pot, ....... en natuurlijk rijst. Wat ook niet mocht ontbreken was een Beijing biertje :-)
Hierna heerlijk rustig teruggewandeld en in het hostel met een drankje de dag afgesloten.

3 september
Vandaag byebye Beijing!
Geluk bij een ongeluk schijnt de zon uitbundig met geen wolkje aan de lucht. Een licht windje maar toch ruim 25 graden en zal richting de 30 gaan. Afgelopen dagen was het bewolkt en graadje of 20. Voor veel activiteiten en lopen was dat prima. Beter dan te heet! Rugzak ingepakt en op weg gegaan naar de airport. Met het vliegtuig naar Jiuzhaigou. Ook op het vliegveld is het tijdens het wachten weer genieten van de show. Wat is er leuker dan mensen kijken :-) De een heel modebewust de ander in bijzondere combinatie of kleuren. Erg leuk die verscheidenheid.
Overal staan trouwens afvalbakken. De ene bak voor recyclebaar en de andere bak voor niet recyclebaar. Een afvalbak is en blijft een afvalbak. Zo worden de nodige rochels veelal niet op straat maar in de afvalbak gedaan. En op het vliegveld werd een klein kindje even boven de afvalbak gehangen om de behoefte te laten doen. Ik wilde net iets weggooien, maar heb toch maar een andere bak uitgekozen....
Inmiddels, na een goede vlucht, en een beetje te spannende taxirit, bij het hotel aangekomen.
Lekker ons bedje in zo en morgen erop uit!

4 september
We zitten nu in Pengfengcun. Een dorpje op circa 20 minuten lopen van het Jiuzhaigou nationaal park. Vandaag hebben we een rustdag. Dus op het gemakje het dorp verkend en alvast georienteerd op het nationaal park.
Het was heerlijk zonnig. We hebben daarom lekker op een terrasje gelezen in Vervlochten grenzen van Marion Bloem. Goed boek. Veel is herkenbaar. Anne-Marie heeft lekker in een Zweeds raadsels boek gepuzzeld.
Overdag zijn alle toeristen (99% Aziatisch) naar het nationaal park. Het dorp is dus helemaal uitgestorven. Lekker rustig. Dit in tegenstelling tot gisterenavond toen het hele dorp vol toeristen was. Terrasjes vol en veel mensen op straat. Gezellige drukte.
's Avonds hebben we op een terrasje gegeten. Op een gegeven moment viel de stroom uit. Daarom stond er dus her en der een noodaggregator op straat... Gelukkig waren er kaarsen voorhanden. De stroom valt hier wel vaker dus uit.
In het hotel was enkel de noodverlichting in werking. Helaas niet kunnen Skypen. Als internet werkt is dat ideaal. Bellen van Skype naar Skype is gratis :-)

5 september
Vandaag vroeg eruit. We waren om 07:00 uur bij het Jiuzhaigou nationaal park. Dit park is door een UNESCO aangewezen beschermd gebied. Het is ongeveer 720 km2 groot en ligt tussen de 2000m en 4700m hoog. Er leven vogels, apen en reuzenpanda's. Ook zijn er veel planten, bomen en ook watervallen en (meer kleurige) meren. We zijn daar in het oerbos geweest. Schitterend! Heerlijk frisse lucht en veel vogels. Hier waren heel weinig toeristen. De watervallen zijn ook erg mooi. Het water loopt op veel plekken gewoon over de bodem van het bos. De paden zijn verhoogd dus de natuur wordt zo min mogelijk aangetast. We hebben helaas geen reuzenpanda's in het wild gezien, maar wel een beeld in wat voor gebied ze leven. De meer kleurige meren waren ook bijzonder. Een meer had wel vijf kleuren water. Bij de meren waren helaas wel heel veel mensen.
In het park bevinden zich negen Tibetaanse dorpen. We hebben er een bezocht.

's Avonds hebben we in Pengfengcun gegeten bij een echt Tibetaans restaurant. Erg lekker!Bijzonder aan het restaurant was dat ze tijdens en na het eten aan de tafels kwamen zingen. De mensen van de bediening hadden allemaal een erg mooie stem die de hele tent vulde. Het waren Tibetaanse en Chinese liederen.

6 september
Vertrek uit Pengfengcun en gevlogen naar Chengdu. Anne-Marie had vliegtickets geboekt voor economy class. In het vliegtuig bleken het echter plaatsen te zijn in de business class. Een mazzeltje dus! Waarschijnlijk een foutje van de vliegmaatschappij.
We zijn goed aangekomen in Hostel Hello Chengdu.

Bedankt voor al jullie reacties! Leuk dat jullie met ons meegenieten!

Liefs en groeten,

Raoul en Anne-Marie

• 07 September 2014 - 09:14

Laura Provoost:

Wat een ervaringen en wat hebben jullie al veel gezien! De foto's zijn ook prachtig. Veel plezier tijdens de rest van jullie reis.

Liefs,

Laura

• 07 September 2014 - 12:40

David:

Wat een geweldige verhalen al en wat prachtig om die foto's te zien! Jullie genieten wel, dat straalt aan alles af. Geniet ervan samen!

• 07 September 2014 - 15:36

Joke:

Wat ziet het er allemaal prachtig uit!! geniet ervan!

• 07 September 2014 - 16:45

Amanda:

mooie foto's!!!

• 07 September 2014 - 21:51

Liesbeth Tadema:

Erg leuk dat jullie al de belevenissen schrijven.
    Ik leef met jullie mee, en mijn herinneringen komen weer boven.
    Heb er ook erg genoten van het mensen kijken.
    Tot jullie volgende verslag. Groetjes, veel plezier.

• 07 September 2014 - 23:34

Jane:

Jongens, wat een prachtige foto's. Waar zijn al die chinezen gebleven? Jullie zien er echt helermaal glamour uit in die business class. Geweldig, geniet er van en wij kijken uit naar jullie volgend verslag.

• 08 September 2014 - 23:12

Lenny:

Wat een schitterende foto's! Vooral van dat meer. Geniet er maar van!

• 10 September 2014 - 12:08

Gerry En Yvette:

Wat een leuke verhalen schrijven jullie over jullie avonturen!! Wat een geweldige ervaring. Dit neemt niemand jullie meer af. En zo lief dat jullie dat met ons willen delen!

Prachtige foto's (totally jealous...)

Groetjes en lekker genieten verder!!